lördag 4 september 2010

Femhundrasjutioelva sidor & alla dessa eviga övningsuppgifter; Hur hade dem tänkt att det skulle fastna lixom?!?

Jaha, det här med studieteknik då?!?
Det har alltid fascinerat mig att all denna fakta och dessa eviga övningsuppgifter verkligen kan fastna i vår, inte allt för stora hjärna. Dessutom bearbetar våra hjärnhalvor olika saker. Jag tycker det är oerhört fascinerande att vi har en sådan liten hjärna men att det finns plats för så mycket...

Jag har alltid undrat om det bara gick utför efter grundskolan! Jag menar jag misslyckades aldrig på något prov. Jag klarade alla och allt var så enkelt. Helt plötsligt kom man till gymnasiet och allt gick bara utför. Man kuggade på prov och allt var hopplöst. Man tänkte tillbaka och tänkte "vad hände". Jag som aldrig misslyckades med mina matematikprov i grundskolan? Jag som alltid klarade mina Kemi & Fysikprov? Kan jag verkligen kugga på detta nu?
Ja, tydligen... Men hur? Hur gick det till?

Studietekniken blir en helt annan. Studietekniken blir lite mer avancerad och det behövs fler pusselbitar. Det pussel som man hade i grundskolan blir större på gymnasiet och gigantiskt på universitetet.
Grundprincipen är dock alltid den samma. Repetition, repetition och återigen repetition!!! Det är så hjärnan fungerar.

När jag började på universitetet för ett år sedan så visste jag inte hur jag skulle bära mig åt. Jag kände mig vilsen i alla 600 sidiga böcker jag skulle läsa, som dessutom var på engelska, med ekonomiska termer. Det skrämde mig något så fruktansvärt varje gång jag öppnade boken och inte förstod vad dem pratade om. Det var så fruktansvärt uttröttande att sitta och slå upp vartenda ord, hela tiden. Det tog också en evighet att ta sig genom en sida! Men hallå tänkte jag. Jag ska har ju läst engelska C, ska det vara såhär?!? Jag förstod ingenting. Inte förrän jag kom på att det inte var en bra studieteknik att slå upp vartenda ord. Det var fel och gav mig ingenting. Jag kom ändå inte ihåg alla dessa hundratals ord som jag hade slagit upp. Visst, man kanske hade kunnat pränta in dem i huvudet så småningom men så mycket tid fanns det inte så jag hade tid med en extra börda. Tiden är knapp på universitetet. Man har inte tid med en massa extra arbete. Jag fick helt enkelt lära mig den hårda vägen att strunta i att slå upp orden och bara läsa på, försöka förstå utifrån det stora hela. Att inte haka upp mig på små ord öppnade helt nya dörrar för mig. När jag valde att bara läsa på så förstod man till slut hela sambandet. Inte dem små orden men det var strunt samma då!

Min poäng här är att alla har olika studietekniker. Ingen människa fungerar som en annan och det är verkligen tur att vi är olika individer. Tänk vad världen hade varit tråkig annars!

Jag har dock några tips som jag själv har snappat upp under tidens gång, för det tar tid att komma in i det hela. Det händer inte över en dag och man kommer misslyckas under tiden men det viktiga är att man kommer på fötter igen och intalar sig själv att man kan klara det, att man är duktig och att man kommer att fixa det. Där har vi just det som har hjälpt mig något fruktansvärt; Jag kan, jag vill och jag kommer att klara det. Inställningen helt enkelt! Den är extremt viktig och jag har märkt att så fort min inställning är positiv så går det bra!
Repetition är också ohyggligt viktigt. Att repetera det man läst gång på gång gör att det sitter bättre och bättre för varje gång.

Jag har väldigt många böcker som handlar om studieteknik, från grundskolan till universitet. Böckerna skiljer sig lite beroende på vilken nivå man läser på men ett faktum är att jag hittills inte hittat en enda bok där repetition inte dyker upp. Det är alltså ett viktigt moment.
Det finns även moment som dem tar upp i böckerna som inte fungerar på mig. Tillexempel kan jag nämna att det här med snabbläsning vs effektiv läsning inte fungerar för mig. Att först läsa snabbt och sen effektivt och grundligt, det hjälper mig helt enkelt inte.
Där kommer vi till det här med att alla är vi olika. Man måste finna sin egen studieteknik. Man behöver inte heller vara orolig för att man inte ska göra det för förr eller senare gör man det. Jag har funnit min vilket jag i början absolut inte trodde att jag skulle göra!

Det är under sömnen som all lagring sker! Detta är ett påstående som tas upp i de flesta böckerna. Jo tack säger jag. Det har jag märkt. Jag har märkt att om jag spelar in alla föreläsningar och ovanpå detta spelar in mig själv när jag läser högt ur boken så hjälper detta till väldigt mycket när det gäller att memorera.

En vecka innan min tentamen brukar jag dessutom knappt läsa själv utan bara lyssna på det jag spelat in. Det jag inte förstår brukar jag lyssna på innan jag somnar och ibland somnar jag under tiden jag lyssnar. Allt sitter bara på ett helt annat sätt sedan har jag märkt!

Denna metoden fungerar nog inte för alla heller men min poäng är att ALLA kommer på vilken teknik som fungerar i slutändan. Repetition är viktigt & jag tror att det är viktigt att skifta mellan att läsa och lyssna också. Det sätter sig bättre.

Glöm inte pauserna bara. Läs effektivt i 45 min och ta 15 min paus där du gör något du gillar. Det är trots allt under de 45 minuterna som hjärnan lär sig bäst. Du kanske tror att du kan lära dig under en effektiv två timmars period och det kanske känns så men jag kan lova att det inte är det bästa!
Pauserna är viktiga...

Smile, and the world will smile right back at you...!

1 kommentar: